Deschid absolut la întâmplare volumul, răsfoiesc paginile şi-mi arunc privirile pe unul dintre poeme. Absolut la întâmplare. Un joc la ruletă, foarte riscant. Dacă îmi va plăcea, dacă îl voi socoti demn să fie citit şi de dumneavoastră (...), îndemându-vă să arătaţi o nobleţe care să se compare cu a autoarei. (Stelian Țurlea) [ ... ]
În volumul său de debut, Andrei Coman parcurge etapele unei călătorii interioare. Distanța dintre două suflete se măsoară nu în metri, nu în kilometri, nu în mile, ci în unitatea de masura inefabilă a empatiei. Sunt aici 50 de exerciții de apropiere extrasenzorială între două lumi afective, care se completează reciproc, alungându-se și atrăgându-se în același timp. Poetul încifrează toate aceste conflicte și împăcări succesive &ic [ ... ]
Adi Serafim zice că el n-a existat, doar citea te miri ce pe la cenacluri uneori, în secolul care-a trecut. Se pare că însuși Daniel Bănulescu îi zicea: Cum poți tu să scrii tu așa de prost și să dai titluri bune. Tot pe atunci, Cristian Popescu chiar l-ar fi înjurat pentru același motiv, că sunt al naibii de bune. Dar ei sunt poeți.
Luni, secolul trecut, Nicolae Manolescu a spus că e neserios să te cheme chiar Adi Serafim. Atunci, Florin Iaru a acompaniat o clipă [ ... ]
A publicat volumele de versuri (pentru care a primit premii literare, selectiv):
La fanion (Editura Albatros, 1980) – Premiul de Debut al Uniunii Scriitorilor din
România. (În 2015 a apărut ediția a doua a volumului „La fanion”, la Editura Rafet, cu
adăugarea ciclurilor poemelor apărute la Editura Albatros în „Caietul debutanților —
1977” și „Caietul debutanților — 1978”)
Inima de raze (Albatros, 1982).
Când memo [ ... ]
Liviu Gaspar își asumă, hipnotic, enunțuri lapidare, în care mesajul e concentrat simbolic precum în poezia japoneză tradițională (haiku, tanka), peste acest strat al memoriei afective suprapunându-se elementele rezultate din sondarea subconștientului, cu reverberațiile abisale de rigoare, în căutarea fantasmelor constitutive ale universului interior. (Dan-Silviu Boerescu) [ ... ]
În peisajul atît de diversificat al liricii noastre feminine Mihaela Marilena Chiţac este o poetă interesantă, evoluînd într-un registru specific. Afinităţi cu poetica lui Ion Barbu sînt de ordinul evidenţei. Autoarea se menţine programatic în spaţiul unui ermetism din care nu lipsesc valenţele muzicale.
Putem vorbi la Mihaela Marilena Chiţac şi de o reprezentare picturală a realităţii, ea filtrînd culorile (senzaţiile) printr-o retină personală extrem [ ... ]
Ghilotina cu miros de scorțișoară este cel de-al treilea volum de poezie al lui Sorin Lucaci, după Revolta îngerilor (editura Vinea, 2009) și În burta grasă a peștelui de duminică (editura Herg Benet, 2012).
A debutat în literatură în 1988 în revista literară Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului (SLAST), iar activitatea sa literară a continuat cu success, poeme în revistele literare Contrapunct, Familia, Tribuna, Arca, Orizont, Apostrof, [ ... ]
Poezia lui Florin Botica este caracterizată prin modernism – în sens de curajoasă, conştientizată abordare faţă de capcanele acestei realităţi nemiloase; şi de existenţialism – în sens de asumare şi de alegere a instrumentelor cu ajutorul cărora izbutim să sorbim suferinţa până la drojdie.
Constant Călinescu
Florin Botica îşi scrie versurile pendulând între real şi imaginar, extreme care generează stări poetice şi discursuri lirice distin [ ... ]
Cartea este un experiment terapeutic în care poezia, prin mijloacele proprii de expresie, creează posibilitatea unei transcendențe din imaginile organizate pe firul vieții. Dincolo de aspectele artistice sau educative pasul terapeutic are la bază conceptul „se poate și altfel", care permite depășirea limitelor de înțelegere cu răsfrângere negativă în viața cotidiană. Atitudinea contemplativă este depășită deseori, prin pauzele impuse pentru respirație, ca &ici [ ... ]
CRISTINA NIȚULESCU este un personaj atipic al poeziei contemporane. Vine în literatură dinspre fashion și jocuri cu imaginea, care i-au adus, candva, o celebritate pusă sub semnul controversei. Desigur, a scris de mică, a publicat chiar în câteva reviste și se declara îndrăgostită de autori ca Nichita Stănescu sau Mircea Cărtărescu. Asta după ce, prin 2008, stârnea senzație cu o ședință foto tabu, realizată în subteranele Casei Presei.
Acum, practică o scriit [ ... ]
Cu o sintagmă memorabilă a lui Nichita Stănescu, poetul elegiac jubilează asupra provocărilor Timpului și învață, exuberant, „mersul pe valuri în picioare”.
Florin Botică, un cunoscut „hoț de îngeri și, acum, un neînfrânat „jocheu al cailor de mare”, reia în cheie sentimental-ludică temele Erosului primordial, fără a se teme de convenții și prejudecăți. Silabele inițiatice se reverberează între sânii iubitei generice [ ... ]
Şerban Foarţă: Este a doua mea plachetă, scrisă de-a dreptul în franceză, după ABC D'AIR (apărută, mai acum 3-4 ani, la editura Vinea); ea, aceasta, este inspirată de grafica lui Tudor Banuş. [ ... ]
Mișcarea din piatră nu se referă la o acțiune propriu-zisă, ci la capacitatea cuvintelor de a creea și transforma lumi mai mult sau mai puțin existente.
Prin intermediul acestor poeme, experiențele cotidiene prind valențe noi, nemaifiind doar evenimente pasagere, ci devenind mediatoare între lume și poezie. La fel cum Lecția despre cub a lui Nichita – poet îndrăgit de Maria Petrovna – vorbește metaforic despre cub, piatra în care se găsește mișcarea poate fi î [ ... ]
Încă joc, totuși, iar acest totuși e încă o vindecare. Încă mai văd scopul ca fiind apariția unui partener de joc care să îmi ceară să măresc miza, să uit de numărătoarea monedelor, să amețesc în vârtejul adrenalinei, care să își joace momentul și nu eternitatea, rolul și nu pietrele de moară.
Dar totuși, niciodată să nu arunci pe masa de joc ceva ce nu îți permiți să pierzi. Cât (și când?) mai contează un astfel de clișeu?
Contează e [ ... ]
Lucian Vasilescu: „Ambalat”, ca și precedentele, într-un titlu incitant, acest volum al lui Lucaci are, în opinia mea, valoarea unui certificat de absolvire, summa cum laude, a probei de maturitate poetică. Și asta pe o temă care, pe cât pare de la îndemână, pe atât este de dificilă: poemul de dragoste. Gheorghe Grigurcu: Slăvind, gîtuit de emoție, „preaplinul de viață”, inima care se ascunde „pînă și-n rotula genunchi [ ... ]
Ioana Mandache știe tot, află tot și spune tot. E o instituție în sine, o bancă de date și de informații, gata să scoată la momentul potrivit - sau, pentru cei nenorocoși, la cel mai nepotrivit moment cu putință - povestea adevărată a ceea ce s-a întâmplat.
Și cum, totuși, cele mai frumoase povești rămân cele de dragoste, în cartea de față Ioana Mandache s-a hotărât să le adune pe cele menite să inspire cititorii să creadă în iubirile cu final fer [ ... ]
Poezia, după cum se remarcă din capul locului, energică, dezlănţuită, pe care o semnează Angela Furtună, reprezintă totuşi un triumf al artificiului. Poeta are în vedere fiinţa ca pe un foc pe care se străduieşte din răsputeri a-l înăbuşi spre a nu provoca un incendiu. Aceasta e puternică, rebelă, i se simte enorma zbatere, dar ţinta autoarei e de-a o disciplina, de a-i sugruma vitalitatea, de-a o oferi ca pe-o ofrandă textului. Textul e zeitatea ce consumă existenţa, asumîndu- [ ... ]
Poems by
Maggie Butt
Katherine Gallagher
Alwyn Marriage
Jeremy Page
Peter Phillips
Anne Stewart
Translated into Romanian by
Ioana Ieronim
Parallel Texts
Edited by
Lidia Vianu
Ideea Atelierelor s-a clădit pe legăturile mele cu poeţii englezi, care au început din 1990, când am putut în sfârşit preda literatura contemporană britanică. Am intervievat pe mulţi dintre ei, am publicat eu însămi traduceri din poezia lor. La scurt [ ... ]
Lidia Vianu Translates Six British Poets. 2017
Wendy French
Joan Michelson
Graham Mummery
Peter Phillips
Maggie Sawkins
Anne Stewart
Parallel Texts
English and Romanian
Translated and edited into Romanian by Lidia Vianu
Ideea Atelierelor s-a clădit pe legăturile mele cu poeţii englezi, care au început din 1990, când am putut în sfârşit preda literatura contemporană britanică. Am intervievat pe mulţi dintre ei, am publicat eu însămi [ ... ]
His ancestors' house had been built in 1177, on the place of a well gone dry. A hidden descent into darkness. Centuries later, the communists confiscated the house. Years after that, here he is, climbing to the attic.
Broken windows, ghostly walls, birds' nests — pigeons fly out with fast beating wings. One bird stays behind unafraid. Grey feathers, a white halo, eyes in his. Its feet are resting on some papers written in green ink. Faded.
He holds out his hand and slowly pulls the paper [ ... ]
Un frivol cu inima candidă
Al. Cistelecan
Specializat în tandrețuri, dar și în melancolii, Sorin Lucaci pare a avea o înclinație naturală spre imaginația suavă, aproape eufemistică. Nu-i lipsesc, așadar, imaginile delicate, arabescurile afective și patetismul domestic nici din acest Tramvai 16 și alte legende urbane. Numai că ele sunt rulate în umor și autoironie și „adecvate” unui peisaj de ultimă generație tehnologică și culturală. Sorin se reprimă [ ... ]
LUCIAN VASILESCU. VIAȚA DĂUNEAZĂ GRAV SĂNĂTĂȚII
Volume de poezie:
– Evenimentul zilei – un poem văzut de Lucian Vasilescu, ed. Nemira, 1995
(premiul pentru debut al Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti);
– Ingineria poemului de dragoste, ed. Albatros, 1996 (Marele Premiu al
Festivalului Internaţional de Poezie de la Sighetul Marmaţiei, şi premiul
Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti);
– Sanatoriul de boli discrete, ed. Cartea românească, 1996 (volum [ ... ]
Poezia sa, doar aparent desprinsă din retorica brutală a unui cotidian ce-și refuză nostalgiile, nu vrea să placă, nu are niciun target hedonistic, ci își asumă deliberat felurite sintagme ale ratării interioare.
Dan-Silviu Boerescu
Sorin Lucaci produce cu migală o operă ce expune poeticitatea la radiaţia memoriei involuntare, adăugând-i interstiţii himerice şi o bogată referenţialitate culturală.
Angela Furtună
Universul lucacian nu se bazează pe invenţie, ci pe redescoperirea h [ ... ]